3 Vb.Net Visual Studio i pierwszy program

Uruchomienie środowiska Visual Studio

No dobrze, przebrnęliśmy przez pierwsze 2 działy, teraz może nauczymy się czegoś konkretnego.
Otwieramy Visual Studio i co widzimy ?

Wybaczcie ten ciemny motyw, ale wygodniej mi się na nim pracuje. Ciemny nie wypala tak oczu jak ten ich jasny motyw a przy dłuższej pracy to naprawdę ma znaczenie.
Wracając do tego co widzimy, czarną strzałką zaznaczyłem co mamy nacisnąć, aby rozpocząć pracę "New project". Otwiera nam się następne okno i co wybrać ?
Tym razem strzałki ponumerowałem. 
1 strzałka informuje Visual Studio w jakim środowisku chcemy pracować. Jest to oczywiście Windows Forms Application
2 strzałka - nasz program musi się jakoś nazywać. Nazwijmy go "MojPierwszyProgram". Radzę nie używać w programie polskich znaków w nazwach projektów, klas, struktur, modułów, procedur i zmiennych. Oszczędzi to nam późniejszych problemów i frustracji gdy coś nie będzie chciało zadziałać.
3 strzałka - przyciskiem Ok akceptujemy i przechodzimy dalej.
Podejrzewam, że otworzyło się coś takiego :

I co teraz? widzimy ekran i okno programu, ale co dalej ? No właśnie i tu zaczyna się najgorsze...
Żartowałem, to jest na razie banał :) te jasne okno to jest nasza FORMA, na której będziemy pracować. Wielkość formy można regulować przeciągając jej skrajne punkty (kwadraciki), lub we właściwościach po prawej stronie, ale do tego dojdziemy w swoim czasie.

Musisz też wiedzieć, że mamy do dyspozycji dwa rodzaje widoków:
  • zakładka edycji kodu
  • zakładka projektu (formy)
Na projekcie będziemy rozmieszczać kontrolki  a w zakładce kodu będziemy programować, co te kontrolki mają robić. Kliknij teraz 2 razy w zakładce projekt na formę. Otwierając nowy projekt widzimy formę, żeby  przejść do widoku kodu przechodzimy do menu VIEW i naciskamy pierwszą opcję Code. Można też szybko przejść do widoku kodu kilkając 2x LPM na formię. Przeniesie nas to od razu do utworzonej procedury obsługi zdarzenia Load naszej formy.


Zacznijmy od postawienia sobie jakiegoś celu. Jak każdy kurs i poradnik może na początek zrobimy program, który wyświetli nam "Hello World !". No cóż to by był za poradnik gdyby tego zabrakło..;)

Zacznijmy od najprostszych rzeczy. Z listy po lewej stronie wybieramy kontrolkę LABEL. Jeśli taką znajdziemy (a znajdziemy na pewno) to przeciągamy ją w wybrane miejsce na projekcie. Można też kliknąć na nią 2 razy to wtedy sama wskoczy na projekt na domyślną pozycję (lewy górny róg formy). Ustawmy sobie ją na środku gdzieś w górnej części formy. W taki sam sposób dodajmy kontrolkę Button czyli przycisk z listy po lewej i ustawmy sobie ją w jakimś miejscu na formie.

Widzimy, że Label który dodaliśmy wyświetla napis "Label1", a Button wyświetla "Button1". Zmieńmy zatem to co wyświetla nasz button, w końcu chcielibyśmy się przywitać ze światem ;)
Zaznaczamy nasz button na formie a po prawej stronie na liście atrybutów znajdujemy parametr "Text" oraz "Name"
Text zmieniamy na "Witam"
Name zmieniamy na "BtnHello"
Wygląda to mniej więcej tak:
To co kontrolka nam wyświetla "na sobie" określane jest parametrem "Text", ale żeby teraz nie mieszać wam w głowach pominę to co chciałem napisać i napiszę to na końcu.
Dla nas, przyszłych koderów ważne jest teraz jak kontrolka Button się nazywa a nazwaliśmy ją "BtnHello", dzięki temu łatwo nam będzie w kodzie się do niej odnieść bo:
  • nazwa jest krótka i zwięzła
  • informuje nas o czynności jaką kontrolka wykonuje
  • łatwo ją zapamiętać
Zakładając, że w przyszłych projektach takich kontrolek jest dużo więcej to ich domyślne nazwy Button1, Button2, Button3, Button4 niewiele o nich mówią i będziemy tracić czas na szukanie ich na projekcie.

To samo zróbmy z kontrolką Label, którą wstawiliśmy tylko, że w tym przypadku zmienimy jej tylko Name na "LblHello"

No i gotowe ! Nie no skąd... to dopiero początek. Utworzyliśmy jedynie GUI czyli graficzny interfejs dla użytkownika. 
No dobrze, ale jak wyświetlić w etykiecie (Label) Hello World ! no bo przecież po to to wszystko robimy. Bierzemy się do pracy. Naciskamy dwukrotnie na nasz przycisk i przechodzimy do edycji kodu.
Przeniosło nas bezpośrednio do procedury obsługi zdarzenia Click naszego przycisku (buttona).

Napiszmy więc kod:
Private Sub BtnHello_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles BtnHello.Click
        LblHello.Text = "Hello World !"
    End Sub
No dobrze. Napisaliśmy i co dalej? Przechodzimy do debugowania, czyli uruchamiamy naszą aplikację Można tego dokonać klikając w "Start" tutaj:
lub naciskając przycisk F5 na klawiaturze.

No i cóż to ukazała nam się nasza aplikacja ! i nawet działa :) To nasz pierwszy wyprodukowany program. Oczywiście im dalej tym będzie trudniej, ale mam nadzieję wszystko przystępnie wyjaśnić. 

Weźmy na warsztat kod, który wam podałem:
Private Sub BtnHello_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles BtnHello.Click
        LblHello.Text = "Hello World !"
    End Sub
Wydaje mi się, że jest to kod łatwy do ogarnięcia jednakże opiszę co się tutaj dzieje, rozbijmy to więc na części pierwsze:
 Private Sub BtnHello_Click - deklarujemy procedurę o nazwie "BtnHello_Click
 (sender As Object, e As EventArgs) Handles BtnHello.Click - przekazanie procedury do zdarzenia Click przycisku.
 LblHello.Text = "Hello World !" - Przypisanie parametrowi "Text" naszej etykiety łańcucha znaków Hello World !
Łańcuch znaków zapisuje się w cudzysłowie.
End Sub - Zakończenie procedury.

Było strasznie ? nie sądzę.
Jeszcze obiecane co miałem dokończyć. Właściwość Text kontrolki czyli wyświetlanie tekstu ma sporo kontrolek, i od roli jakie mają spełniać takie będziemy wykorzystywać.
Prześledźcie sobie na spokojnie jakie kontrolki mamy do dyspozycji na liście Toolbox po lewej stronie.

Kontrolki typowe wyświetlające tekst:
  • Label
  • LinkLabel
Kontrolki wyświetlające lub pobierające tekst
  • Textbox
  • MaskedTextBox
  • RichTextBox
Skomplikowane kontrolki do wyświetlania tekstu/list/tabel
  • Listbox
  • ListView
  • DataGridView 
Kontrolki wyświetlające tekst jednakże przeznaczone do innych funkcji
  • Button
  • RadioButton
  • CheckBox
  • GroupBox 
i inne niewymienione...

Wracając do naszego przycisku warto zapoznać się również ze zdarzeniami jakie oferuje dla nas przycisk. Żeby je zobaczyć wchodzimy w zakładkę Form.vb i przechodzimy do zdarzeń naszego przycisku rozwijając listę tak jak na obrazku poniżej:
Warto na koniec się z tym zapoznać i pomyśleć ile taki jeden przycisk oferuje nam możliwości. 

Co przyniesie nam następna lekcja ?? tego dowiecie się w następnej lekcji :)

Utworzono 06.09.2015r

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz