2 Vb.Net typy zmiennych

Typy zmiennych

Visual Basic .Net oferuje nam całą gammę zmiennych. Zmienne to takie miejsca w pamięci, które zostały zaadresowane, nazwane i nadano im jakąś wartość. Mówiąc prościej jest to takie miejsce w pamięci, do którego będziemy mogli przypisywać jakieś dane. Dane te muszą być również określonego typu. Do zmiennej mamy dostęp poprzez wywołanie jej nazwy w kodzie. Zakończenie pracy programu (jak również procedury, w której zostały zadeklarowane) powoduje wymazanie z pamięci wszystkich danych. Nazwa zmiennej musi rozpoczynać się literą lub znakiem podkreślenia, zawierać może również cyfry, jednak nie dozwolone są spacje. Tabele typów zmiennych przedstawię  poniżej.

Typ zmiennej Rozmiar w pamięci Wartości
Boolean 2 bajty True lub False
Byte 1 bajt 0 do 255
SByte 1 bajt -128 do 127
Char 2 bajty 0 do 65,535
Date 8 bajtów 0:00:00 1 stycznia, 0001r
do 11:59:59 31 grudnia, 9999r
Decimal 18 bajtów 0 do +/-79,228,162,514,264,337,593,543,950,335 (+/-7.9...E+28) bez punktu dziesiętnego. 0 do +/-7.9228162514264337593543950335 z 28 miejscami po przecinku.
Double 8 bajtów -1.79769313486231570E+308 do -4.94065645841246544E-324
dla wartości ujemnych
4.94065645841246544E-324 do 1.79769313486231570E+308
dla wartości dodatnich
Integer 4 bajty -2,147,483,648 do 2,147,483,647
UInteger 4 bajty 0 do 4,294,967,295
Long 8 bajtów -9,223,372,036,854,775,808 do 9,223,372,036,854,775,807
ULong 8 bajtów 0 do 18,446,744,073,709,551,615
Object 4 bajty Wskazuje jakiś typ danych
Short 2 bajty -32,768 do 32,767
UShort 2 bajty 0 do 65,535
Single 4 bajty -3.4028235E+38 do -1.401298E-45 dla wartości ujemnych
1.401298E-45 do 3.4028235E+38 dla wartości dodatnich
String zmienny  Łańcuch może zawierać od 0 do 2 miliardów znaków Unicode
Structure zmienny Składowe struktur mają swoje własne zakresy

Jak widać rodzajów zmiennych jest bardzo dużo, każda z nich ma swój nieprzekraczalny zakres.
Oprócz zmiennych, zadeklarować można również stałą.


Deklaracja zmiennej

Poniżej przedstawię 4 najbardziej popularne rodzaje deklaracji zmiennych jakimi będziesz się posługiwać podczas pisania swojego programu.

PUBLIC - Deklaracja zmiennej na poziomie modułu, klasy i struktury, przestrzeni nazw lub pliku. Nie można go stosować w podprocedurach. Słowo Public oznacza że zmienna będzie widoczna wszędzie wewnątrz oraz na zewnątrz jej modułu.

DIM - Deklaracja zmiennej na poziomie podprocedury. Widoczna jedynie w podprocedurze, w której została zadeklarowana. Po zakończeniu działania procedury zmienna zostaje wymazana z pamięci.

STATIC - Deklaracja zmiennej wewnątrz procedury (np w pętli FOR). Widoczna jedynie w procedurze, w której została zadeklarowana. Zmienna Static zachowuje swoją wartość do momentu całkowitego zamknięcia programu.

PRIVATE - Deklaracja zmiennej na poziomie modułu, klasy, struktury. Widoczna jedynie w obrębie modułu, klasie strukturze, w której została zadeklarowana.

Przykład:
Dim zmienna1 As String = "Ciąg znaków"
Public Zmienna2 As Integer = 350
Private Zmienna3 As Boolean = True

Jeśli jednak funkcja OPTION INFER w ustawieniach Visual Studio jest wyłączona, nie ma obowiązku określania z góry typu zmiennej.

Przykład:
Dim zmienna1 = "Hello World"

W tym przypadku Visual Basic zgadnie typ zmiennej bo zmienna zawiera łańcuch tekstowy.
Niestety kod, który zawiera domyślne typy danych jest dla komputera trudny do zrozumienia.

Przykład:
Dim zmienna2 = 5.678

W tym przypadku Visual Basic może użyć aż trzech typów zmiennej (Decimal, Double, Single).
Jeśli zależy nam na szybkości działania programu, musimy doprowadzić do tego, aby kod był jak najbardziej zrozumiały dla komputera (w tym przypadku deklarując typ zmiennej).


Deklaracja stałej

Oprócz zmiennej możemy zadeklarować również stałą. Stała różni się od zmiennej tym, że w trakcie trwania programu nie można zmieniać jej wartości. Stałe deklaruje się instrukcją Const

Przykład:
Const Pi = 3,14 As Single

To było trudne ? Może na początku się takie wydaje, ale później wejdzie nam w krew i będziemy sypać w kodzie typami zmiennych bez mrugnięcia okiem. Jak to mówią nie taki diabeł straszny... :)

Uff... no to taką najbardziej oficjalną część zapoznawczą mamy już za sobą. Przejdźmy teraz do uruchomienia środowiska pracy Visual Studio i zapraszam do następnego działu. To już będzie 3? Cholera, ale to szybko idzie :)


Utworzono 06.09.2015r

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz