15 Vb.Net zapis danych w Settings oraz Resources

Zapis danych w Settings


Settings są to ustawienia programu, te ustawienia możemy wykorzystywać w różny sposób. Jednym z nich jest zapisywanie istotnych dla działania programu ustawień i konfiguracji. W kodzie posługiwać się będziemy przestrzenią nazw My.Settings. Ta przestrzeń oferuje nam kilka parametrów:
  • Item
  • Properties
  • Reload
  • Save
Na potrzeby naszego poradnika omówimy jedynie Reload i Save.
Parametr Reload przywraca domyślne wartości, gdy w zdefiniowanych komórkach ustawień wprowadziliśmy jakieś dane.
Parametr Save zapisuje w komórce pamięci przypisane mu dane pod warunkiem, że ich wartość nie została zdefiniowana "na sztywno" w ustawieniach aplikacji.
Korzystanie z takiego rodzaju zapisu informacji jest stosunkowo łatwe, ale niestety niezbyt trwałe. Ustawienia My.Settings zostają zresetowane np w przypadku przeniesienia aplikacji w inne miejsce na dysku oraz nadpisania aplikacji inną wersją Assembly Version. Jak widać łatwo stracić zapisane w niej dane. Nie przeszkadza to jednak z nich korzystać. Aby utworzyć komórkę pamięci w naszym programie musimy wejść w ustawienia naszego programu. W tym celu wchodzimy w zakładkę Project i na samym dole "nazwa programu" Properties. W ustawieniach wchodzimy w zakładkę Settings i tutaj tworzymy naszą komórkę o nazwie np "sett1", niech zostanie typu string i nie ustalamy jej na sztywno wartości. Powinno wyglądać to w ten sposób:

Jak już mamy tworzoną komórkę to zapisujemy zmiany w programie i przechodzimy do kodu.
Teraz możemy już korzystać z naszej komórki pamięci. Żeby to pokazać stwórzmy formę lub wykorzystajmy już istniejącą. Musimy mieć na niej Button i TextBox. Teraz posłużymy się kodem:
    Private Sub Form1_Load(sender As Object, e As EventArgs) Handles MyBase.Load
        TextBox1.Text = My.Settings.sett1
    End Sub
    Private Sub Button1_Click(sender As Object, e As EventArgs) Handles Button1.Click
        My.Settings.sett1 = TextBox1.Text
        My.Settings.Save()
    End Sub
Kiedy uruchomimy nasz program TextBox będzie pusty, wpiszmy do niego jakiś tekst np "ładna dziś pogoda" następnie naciskamy nasz button i co się dzieje ? nic, ale tylko pozornie. Nasz tekst został zapisany do pamięci. Zamknijmy program i uruchamiamy go ponownie. Co to? Nasz tekst jest już od razu w naszym TextBox'ie. Settings oferuje nam wiele róznych typów danych do zapamiętania, począwszy od String, Integer, Boolean aż po zaawansowane kolekcje Specialized.StringCollection. Projektant w pewnym sensie zachęca nas do korzystania tego rodzaju zapisu informacji jednak nie można traktować Settings jako bazy danych. Nasze dane w takiej bazie nie będą bezpieczne. Używajmy Settings z umiarem i nie zapisujmy w nim wrażliwych danych takich jak loginy i hasła gdyż przechowywane one są w formie tekstowej i każdy może je bez większego problemu odczytać.

Resources

Resources to inaczej zasoby naszego programu, otwiera się je podobnie jak Settings tylko w osobnej zakładce. Zasoby naszego programu mogą zawierać pliki grafik, dźwięki, ikony, oraz inne pliki.
Dzięki temu nie musimy trzymać ich w osobnych podfolderach tylko są one magazynowane w naszym skompilowanym pliku .exe. W kodzie naszego programu możemy bezpośrednio odnosić się do nazw tych zasobów poprzez przestrzeń nazw My.Resources. Dodawanie zasobów do Resources odbywa się poprzez przycisk Add Resources znajdujący się w zakładce Resources. Dodajmy więc jakąś istniejącą już grafikę o nazwie "obrazek" (program oferuje również stworzenie od podstaw nowej udostępniając do tego celu edytor). Jeśli chcemy zatem odnieść się w kodzie do naszego zasobu piszemy:
Me.BackgroundImage = My.Resources.obrazek
Wykonanie tego kodu spowoduje, że nasza forma będzie miała tło z naszego obrazka.
W projekcie naszego programu możemy dodać kolejny plik resources, który będzie dla odmiany reprezentował inny zbiór zasobów. Aby dodać kolejny, z menu Project należy wybrać Add New Item a następnie zaznaczyć Resources File, nadać mu nazwę i nacisnąć Add. Teraz mając kilka plików zasobów musimy odnieść się w kodzie, o który nam chodzi np:
Me.BackgroundImage = My.Resources.Resource2.grafika 
W ten sposób za pomocą kodu można kontrolować wygląd i zachowanie się aplikacji w trakcie różnych czynności.



Utworzono 14.09.2015






























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz